keskiviikko 13. toukokuuta 2015

Hyvä oppimateriaali

Oppimateriaalin toimivuus riippuu sen käyttötarkoituksesta. Oppimateriaalin, joka tulee opettajan esityksen tueksi, ei esimerkiksi tarvitse olla niin yksityiskohtaista kuin sellaisen, joka on tarkoitettu oppilaiden itseopiskelua varten. Kaiken oppimateriaalin tulee olla selkeää ja havainnollista. Tekniikoita kuvaavassa materiaalissa mielestäni kuvat ja videot ovat pääosassa, sillä niistä on helpompi hahmottaa, mitä pitäisi tehdä.Tekniikkakuvat ja videot tulisi olla kuvattu tekijän silmin, jolloin se on helpompi toistaa itse. Sanallisessa oppimateriaalissa pitaisi pyrkiä tiiviyteen ja ydinkohtin painottamiseen, sillä suuren tekstimäärän lukeminen on raskasta.

Monimateriaalisuus tekstiilityön sisällöissä -oppintojaksolla loin kaksi oppilaiden oman työskentelyn tueksi sopivaa materiaalipakettia virkkauksesta ja neulonnasta. Kumpaakin materiaalia opettaja voi käyttää myös tekniikoiden esittelyssä. Materiaaleihin olen hakenut video-ohjeet kaikkiin perustekniikoihin. Huomioin materiaaleissa sekä oikea- että vasenkätiset, sillä varsinkin vasenkätisiä video-ohjeet auttavat, jos opettaja ei osaa itse tehdä työtä "toisella" kädellä. Perustekniikoiden lisäksi olen liittänyt materiaaleihin sukan ja lapasen ohjeet, joita voi käyttää työskentelyn tukena. Materiaalit eivät ole tarkoitetu yhdellä oppitunnilla tai edes yhdellä luokka-asteella käsiteltäviksi, vaan niistä opettaja voi poimia aina tiettyyn tilanteeseen sopivat osat.

Oppilaiden työohjeeksi sopivan applikointimateriaalin voi esimerkiksi tuostaa tai heijastaa luokan seinälle. Tämä materiaali sopii hyvin opettajan ohjeistuksen tueksi ja oppilaiden työskentelyn tueksi. Pyrin tekemään ohjeista selkeät ja havainnolliset liittämällä niihin paljon kuvia ja pyrkimällä tekstissä yksinkertaisiin ilmaisuihin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti