Papanek lähestyy tuotteen suunnittelua funktioanalyysin näkökulmasta.
Analysoitavia osia alueita ovat tuotteen käyttö, tarve, telesis/aika, tuotteen
herättämät assosiaatiot, tuotteen esteettisyys ja valmistusmenetelmät.
Tuotesuunnittelua voi lähestyä alakoulussa näiden alueiden kautta, vaikka
alueiden nimiä ei oppilaiden kanssa käytettäisikään. Seuraavaksi esittelen
kaksi tehtävää, joiden kautta tuotteiden funktioita voi lähestyä oppilaiden
kanssa.
Funktioanalyysiä voi tehdä oppilaiden kanssa tutuista esineistä. Arjen
tuttujen esineiden tarkastelu eri näkökulmista on mielenkiintoista, sillä
harvoin tulee ajatelleeksi esimerkiksi, miksi kännykästä on tehty suorakaiteen
mallinen tai miksi lähes kodinkoneet ovat valkoisia. Oppilaat voivat
tehdä parin kanssa tai pienessä ryhmässä pienen tutkimuksen jostakin
tuotteesta. Tutkimuksen teko soveltuu parhaiten vanhempien oppilaiden kanssa
tehtäväksi. Helpommilla kysymyksillä analyysiä voi tehdä myös nuorempien oppilaiden
kanssa. Oppilaat voivat myös analysoida itse tekemiään tuotteita. Oppilaille
annetaan kysymyslista, jonka kysymykset ottavat huomioon tuotteen eri funktiot.
Kysymykset voivat olla esimerkiksi seuraavanlaisia:
- Mihin tarkoitukseen tuote on keksitty? Käytetäänkö tuotetta johonkin muuhun tarkoitukseen? (käyttö)
- Mitä tarpeita tuotteella voi tyydyttää?
- Huomaako tuotteesta, milloin se on keksitty? Onko tuote perinteinen vai nykyaikainen? (telesis/aika)
- Mitä ajatuksia tuote herättää? Herättääkö se sinussa joitakin tunteita? Tuoko tuote mieleesi muistoja? (assosiaatioit)
- Mitä ajatuksia tuotteen värit herättävät? Minkä muotoinen tuote on? Onko tuote kaunis? Onko tuote yksinkertainen? (estetiikka)
- Mistä materiaaleista tuote on valmistettu? Miten tuote on voitu valmistaa? Onko tuotteen valmistus ympäristöystävällistä? (menetelmä)
Toinen mielenkiintoinen lähestymistapa tuotesuunnitteluun on
tilaustuotteen suunnittelu. Oppilasryhmälle tai -parille annetaan keksitty
asiakas, joka tarvitsee esimerkiksi tuolin. Asiakkaasta kerrotaan
yksityiskohtaisia tietoja, joiden perusteella oppilaat suunnittelevat juuri
hänelle sopivan tuolin. Oppilaille kanssa käsitellään ennen tehtävän tekoa,
mitä kaikkea suunnittelussa kannattaa ottaa huomioon (esimerkiksi asiakkaan
tarpeet, mielenkiinnon kohteet ja valmistus). Oppilaat voisivat myös valmistaa
tuotteen, jos se on koulun puitteissa mahdollista, tai tehdä siitä
pienoismallin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti